Villkor/Priser

Vi erbjuder information, rådgivning, bedömningar samt mer omfattande juridisk processhjälp.

Observera att vi kan vara behjälpliga redan när ni skall fylla i en första ansökan eller vid en förlängning av exempelvis sjukpenning, sjukersättning, arbetsskada/livränta etc.

Det är mycket viktigt att i förebyggande syfte göra allt som går för att undvika kostsamma problem och i förlängningen onödiga konsultarvoden. Införskaffa därför gärna vår vägledning som inte på något sätt är komplett – socialförsäkringsområdet är mycket omfattande – men som kan bidra till att minska risken för allvarliga problem.

Vi har, när ett problem har uppstått, valt att arbeta enligt nedanstående beskrivning, för att hålla nere kostnaden för klienten, ha ett lägre timarvode jämfört med andra byråer och samtidigt hålla en hög kvalitet. Den absolut bästa juridiska hjälpen är du och vi tillsammans.

Om ett problem har uppstått är vår rekommendation att klienten först införskaffar vår vägledning eller ringer oss på vår betaltelefon då vissa problem går att lösa per telefon. Om problemet är mer komplicerat kan klienten skicka oss de viktigaste dokumenten för en första preliminär bedömning, enligt prislista, om hur man kan gå tillväga.

Observera att rättsskyddet som finns i en hemförsäkring inte gäller vid socialförsäkringsmål eller andra mål i förvaltningsdomstol. Det betyder att klienten själv måste stå för kostnaden för ett juridiskt biträde oavsett om utgången i ärendet blir positivt eller negativt. Dock kan avdrag i inkomstdeklarationen, för juridiskt och eventuellt medicinskt arvode, medges vid ett positivt utslag, men inte vid ett negativt utslag då det inte finns något att dra av emot.

Dock går det att ansöka om rättshjälp hos rättshjälpsmyndigheten om det gäller ett mer kostsamt ärende. Det är dock mycket svårt att få rättshjälp i socialförsäkringsmål men en ansökan bör ändå göras i mer kostsamma fall.

Om klienten har bestämt sig för att driva ärendet vidare är vår rekommendation – för att kraftigt minska kostnaden för ärendet – att klienten använder vår vägledning med manualer som visar hur ett ärende kan handläggas samt vad som är viktigt att tänka på för att erhålla rätt beslut.
Denna vägledning kan bespara klienten många tusenlappar i arvode då den som vill eller orkar eventuellt kan sköta det mesta själv, med eller utan hjälp från oss.

Klienten är den som kan ärendet allra bäst.

I vägledningen medföljer exempel på hur olika skrivelser – överklaganden, omprövningar, yttranden – till försäkringskassan eller förvaltningsrätten kan se ut. Vidare medföljer en checklista samt andra manualer som kan vara bra att ha för att underlätta handläggningen av ett ärende.

Om klienten vill driva processen själv men vill att vi agerar bollplank, kan vi stötta med råd under processens gång samt eventuellt läsa igenom skrivelser och komma med synpunkter på förbättringar, enligt prislista.

Klienten kan, om han eller hon vill, med jämna mellanrum eller vid behov kontakta oss via vår betaltelefontjänst för att rådgöra om aktuella frågeställningar.

Vare sig klienten vill eller inte vill ta del av denna vägledning kan vi, om klienten så önskar, omgående sätta igång att arbeta i stor eller liten skala, beroende på klientens önskan. Detta arbete gör vi företrädesvis via vår betaltelefontjänst.
Vi anser att betaltelefontjänst blir mest kostnadseffektivt för alla parter. Klienten slipper att beställa tid för mindre frågeställningar, klienten betalar bara för telefontiden, klienten kan styra kostnaden effektivt samtidigt som det besparar oss kostnader.

Istället för betaltelefontjänsten som kostar klienten 1197 kr per timma inklusive moms kan klienten istället sätta in exempelvis 10 000 kr på vårt bankgiro för att därefter kontakta oss utanför betaltelefontjänsten till ett arvode om 950 kr per timma inklusive moms – ej förbrukade medel betalas tillbaka när ärendet är avslutat. Vi kommunicerar då företrädesvis över ett telefonnummer som vi lämnar ut till klienten i samband med denna överenskommelse. Vi räknar då tiden för varje påbörjad kvart.

Vi kan alltså utföra en mindre del av arbetet och stötta klienten vid speciella tillfällen under processens gång, men vi kan också åta oss hela arbetet som krävs under processens gång enligt överenskommelse med klienten.

Är det så att klienten vill att vi skall driva hela processen åt honom eller henne lämnar vi i så fall ett anbud för arbetet. När vi har kommit överens om ett fast pris per timma eller ett totalpris kommunicerar vi över ett telefonnummer som vi lämnar ut till klienten i samband med denna överenskommelse.

Om SFK Konsult AB skall driva hela processen så skall inledningsvis alla handlingar i ärendet samlas in och i samband med detta – när vi läser igenom dessa handlingar – gör vi en djupare bedömning om det går att komma vidare i ärendet, allt för att minimera risken för att klienten drar på sig onödiga kostnader.  Skulle det vara så att vi på ett tidigt stadium upptäcker att det inte är någon idé att fortsätta ärendet debiterar vi bara nedlagd tid så långt.
Den vanligaste taxan då inte rättshjälp beviljas är att vi beräknar 950 SEK inklusive moms per timma och vi räknar då hela tiden varje påbörjade 15 minuter. Andra varianter av ekonomiska uppgörelser förekommer också från fall till fall. Vi kan även som tidigare nämnts lämna ett anbud och komma överens om ett totalpris för hela ärendet.

Det kan vara nödvändigt att ta fram ett eller två utlåtanden från specialistläkare vilket kan medföra ytterligare kostnader för klienten samtidigt som det är viktigt att ta i beaktande att högre kvalitet ger större chans till rätt beslut.

Som vi tidigare nämnde så finns det möjlighet till avdrag i deklarationen för både vårt arvode och ett eventuellt nytt medicinskt underlag om yrkandet bifalles.
Ring oss eller läs gärna mer i vår vägledning.
Sammanfattning:

  • Införskaffa vår vägledning i förebyggande syfte för att minska risken för kostsamma framtida problem
  • Använd vår betaltelefontjänst i förebyggande syfte för minska risken för kostsamma framtida problem
  • Införskaffa vår vägledning när ett problem har uppstått
  • Använd vår betaltelefontjänst när ett problem har uppstått
  • Skicka till oss de viktigaste dokumenten för en första preliminär bedömning, enligt prislista, om hur man kan gå tillväga
  • Skicka till oss för genomläsning och synpunkter, enligt prislista, skrivelser och dokument som sedan skall skickas in till försäkringskassan eller förvaltningsdomstol
Nedan redovisas priser (SEK) för att läsa igenom och kommentera dokument eller skrivelser. Det kan vara dokument för en preliminär första bedömning eller skrivelser/dokument, under processens gång, då klienten själv driver sitt ärende och vill ha feedback innan en skrivelse/yttrande skall skickas in till försäkringskassan eller förvaltningsdomstol.

För en första preliminär bedömning, om hur man kan gå tillväga, bör ni per mejl skicka med försäkringskassans kommuniceringsbrev och beslut samt försäkringskassans omprövningsbeslut om ärendet är omprövat. Vidare kan det vara klokt att skicka med de viktigaste medicinska utlåtandena etc. Dessa dokument skannar ni in i en pdf-fil så att alla dokumenten finns i en fil med max 24 MB. Ibland kan det dock krävas fler än en pdf-fil. Märk denna eller dessa filer med ert namn samt numrera dem i rätt ordning det krävs fler än en fil.

Om ni vill att vi skall läsa igenom och lämna synpunkter på skrivelse/yttrande som ni skall skicka in till försäkringskassan eller förvaltningsdomstol skickar ni denna Wordfil till oss per mejl. Vidare kan det även här vara klokt att skicka med de viktigaste medicinska utlåtandena etc. Dessa dokument skannar ni in i en pdf-fil så att alla dokumenten finns i en fil med max 24 MB. Ibland kan det dock krävas fler än en pdf-fil. Märk denna eller dessa filer med ert namn samt numrera dem i rätt ordning det krävs fler än en fil. Om skrivelsen skall ställas till Kammarrätten eller Högsta Förvaltningsdomstolen bör även den tidigare Domen eller Domarna bifogas.

I mejlets ämnesruta skriver ni det datum när ni senast bör ha synpunkterna och vi rekommenderar då att ni är ute i mycket god tid.Helst skall ni kontakta oss så snart som möjligt efter det att ni har fått ett problem, beslut eller ett yttrande då det kan ta ett par månader att komplettera handlingarna med nya medicinska underlag om det är nödvändigt.

Exempel 1: Ett omprövningsbeslut från försäkringskassan är daterat 2016-03-01. Ni har två månader (se i beslutet om denna tid stämmer i ert ärende) på er att överklaga beslutet till förvaltningsrätten. En vecka innan denna tid har gått ut skickar ni (huvudansvaret är ert) eller vi in en kortfattad överklagan där det även framgår att ett anstånd om två månader är nödvändigt för en komplettering av ärendet. Det bör då betyda att det finns tid fram till 2016-07-01. Denna tid kan ibland gå att förlänga ytterligare om det finns godtagbara skäl till det. Ni skickar ett mejl till oss om en första preliminär bedömning 2016-03-05 med en deadline 2016-04-05. Då bör det finnas gott om tid för en komplettering av de medicinska underlagen om det krävs. Märk mejlet i ämnesraden med exempelvis Kalle Svensson – 2016-04-05.

Betalning sker i förskott till vårt bankgiro 641-5194 och kvitto på betalningen skickas per mejl tillsammans med de dokument klienten vill att vi skall gå igenom.

Ett alternativ till detta är att kontakta oss på vår betaltelefontjänst direkt då vissa problem eventuellt kan lösas per telefon till en lägre kostnad.

Exempel 2: Ett kommuniceringsbrev där försäkringskassan överväger att neka er sjukpenning är daterat 2016-03-01 och ni skall svara kassan senast 2016-03-27. Ni bör då omgående ringa oss på vår betaltelefon då det är kort om tid.

_____________________________________________________________________

Prislista

Antal sidor Pris Pris per sida
1 285 285
2 394 197
3 503 168
4 612 153
5 722 144
6 831 139
7 940 134
8 1049 131
9 1158 129
10 1267 127
11 1376 125
12 1485 124
13 1595 123
14 1704 122
15 1813 121
16 1922 120
17 2031 119
18 2140 119
19 2249 118
20 2358 118
21 2468 118
22 2577 117
23 2686 117
24 2795 116
25 2904 116
26 3013 116
27 3122 116
28 3231 115
29 3340 115
30 3450 115

_____________________________________________________________________

Exempel på en första bedömning
Försäkringskassan beslut samt kommuniceringsbrev    8
Försäkringskassans omprövningsbeslut    4
De viktigaste medicinska utlåtandena    10
Övrigt    9
Antal sidor    31
Kostnad 30 sidor = 3 450 SEK inklusive moms
Tilläg 1 sida á 115 SEK = 115 SEK
Summa 3565 SEK

Exempel då skrivelser skall skickas in

Exempel 1
Införskaffa vår vägledning och arbeta själv 495
Konsultation via betaltelefontjänst 0
Skriv under själv och skicka in 0
Summa 495 SEK
Exempel 2
Införskaffa vår vägledning och arbeta själv 495
Konsultation via betaltelefontjänst 1200
Skriv under själv och skicka in 0
Summa 1695 SEK
Exempel 3
Införskaffa vår vägledning och arbeta själv 495
Vi läser igenom och kommenterar (exemplet gäller här 25 sidor) 2904
Konsultation via betaltelefontjänst 1200
Vi skriver under och skickar in 700
Summa 5299 SEK